Masáže

Masáže

Klasická masáž zlepšuje prekrvenie pokožky, podkožia a svalov, pomáha uvoľniť stuhnuté a bolestivé svaly a podieľa sa na lepšom vyplavovaní odpadových látok z organizmu. Vďaka pravidelnej klasickej masáži sa pokožka vašho tela môže stať pružnejšia a môžete predísť bolestiam, ktoré bývajú dôsledkom stuhnutého svalstva - napr. v oblasti šije, medzi lopatkami a v krížovej časti chrbtice. Klasická masáž pomáha aj pri rekonvalescencii svalov a kĺbov po dlhom znehybnení v dôsledku zlomeniny alebo iného zranenia. Čo je však možno najdôležitejšie - celkovo sa môžete cítiť lepšie, pretože masáž pôsobí nielen na telo, ale aj na psychiku. To,že dotyk ako taký pomáha zbavovať sa vnútorného napätia, vedeli ľudia už dávno. A tento jednoduchý a pritom účinný "liek" sa používa dodnes. Hmaty klasickej masáže udržiavajú svaly v dobrej kondícii, tvoria prekrvenie v mieste pôsobenia, zlepšujú metabolismus buniek v masírovanej časti, výrazný vplyv majú na lymfatický systém, z kĺbov pomáhajú odvádzať usadené soli a môžu napríklad aj podporiť črevnú peristaltiku, tzn., že masáže sa vykonávajú pre zlepšenie zdravotného stavu a pre podporu jeho zachovania. Miestny účinok masáže sa prejavuje v oblast kože urýchleným odstraňovaním jej povrchových zrohovatených vrstiev, zvýšením sekrécie potných žliaz a normalizaciou napätia kože.Trením sa dosahuje urýchlené vyprazdňovanie povrchových žil a lymfatických ciest. V masírovaných tkanivách sa rozšírením malých žil zvyšuje prekrvenie so všetkými sprievodnými účinkami (vstrebavanie, výpotkov, krrvných výronov, odstraňujú sa látky vyvolávajúce únavu a zlepšuje sa výživa). Dráždením svalových receptorov sa zlepšuje výživa svalov, čo je najdôležitejší účinok masáže.

Najčastejšim prípadom kedy zákazníci vyhľadávajú zdravotné masáže je, že majú záujem uvoľniť stuhnuté a preťažené svaly, ktoré by mohli čoskoro spôsobiť zdravotné problémy. Tie sa po čase prejavia pocitom stuhnutosti, obmedzením v pohybe, prípadne bolesťou. V tomto prípade, ak je to vhodné, na začiatku problematické partie prehrejem a pri masáži sa na ne zameriam. Príklad je i svalový spazmus, čo je normálna odpoveď svalu na preťaženie, únavu alebo bolesť. Vzniká pri nerozcvicení pred športovým výkonom alebo pri  stereotypne alebo jednostranne zameraným zamestnaním.

Oproti relaxačnej masáži používam viac hmaty, ktoré pôsobia do hĺbky svalov a tým ich uvoľnia. Po tejto masáži je ešte vhodný strečing, čiže natiahnutie týchto svalov. Väčšinou už po prvej alebo druhej masáži sa budete cítiť oveľa lepšie, avšak pre správny a dlhodobý účinok je vhodné tieto masáže využívať pravidelne, hlavne ak máte jednostranné zaťaženie - napr. pri sedavom zamestnaní, dlhodobom riadení vozidiel,nosení ťažkých vecí. Ako prevenciu je vhodné si dopriať túto masáž aspoň 1x mesačne, pri výskyte problémov aj 2x týždenne.

Relaxačná masáž je skôr zážitkom než "zdravotným" úkonom - na boľavý chrbát je vhodnejšim variantom klasická masáž. Relaxačná masáž je vnímaná skôr ako jemnejšia, využíva sa skôr "hladenie", nemusí sa ísť príliš do hĺbky svalov, ovplyvňuje sa  skôr koža a podkožie. Robím ju v pomalšom tempe s príjemnou Vami vybranou hudbou. Relax u Vás doma  :))

Športová masáž je druh klasickej masáže, ktorý je prispôsobený pre osoby, ktoré podávajú náročné fyzické výkony. Vykonáva sa pred alebo po športovom výkone. Je veľmi žiadaná na zvýšenie fyzickej kondície alebo na uvoľnenie po fyzickej záťaži. Ak sa vykonáva pred športovým výkonom, využívam silnejší tlak a rýchle masérske hmaty na zahriatie (prekrvenie) svalov. Ak chcete uvoľniť a zregenerovať unavené a namáhané svaly po fyzickej záťaži, využívam relaxačné trenie.

Reflexná masáž-na chodidlách sa nachádzajú rôzne receptory, ktoré sa môžu j stláčaním a krúživým pohybom masírovať. Zvýšená citlivosť, či zatvrdnutie znamená, že táto časť chodidla nie je dostatočne prekrvená
a môže predpovedať aj rôzne ochorenia spojené s orgánmi. Postihnuté miesto je nutné rozmasírovať,
bolesť sa potom bude postupne zmenšovať, časom zmizne úplne.

                                                           Svaly chrbta

 skladajú sa z niekoľkých vrstiev; povrchová, stredná, hlboká vrstva. Hlboká vrstva tvorí svalový korzet okolo chrbtice, majú fixačné funkciu. Majú však aj funkciu dynamickú, ktorá spočíva v pohybe stavcov voči sebe.

Všetky svaly podľa typu vlákien majú statickú alebo dynamickú funkciu, podľa toho tendencie ku skracovaniu alebo ochabovaniu:

         tendencie ku skracovaniu - svaly treba uvoľňovať a naťahovať,
         tendencie ochabovať - svaly treba posilňovať.

Najdôležitejšie svaly chrbta a krku :

Lichobežníkový sval
zdvíha lopatku, záklon hlavy, stredné č. - priťahuje lopatku k chrbtici, dolnej č. - ťahá lopatku dole
horná časť tendencie ku skracovaniu, stredné a dolné - tendencie ochabovať


Široký sval chrbtový
funkcie pripaženie, zapaženie, vnútorná rotácia ramennej kosti,
horná časť prechádza cez dolný uhol lopatky a pritláča ju k hrudníku, pomocný dýchaní sval
tendencie ochabovať (horná vodorovná vlákna), spodná vlákna tendencie ku skracovaniu
Sval kosoštvorcový
malý -ťahá lopatku šikmo nahor k chrbtici
velký-priťahuje lopatku k chrbtici
tendencie k ochabovaniu
Zdvíhač lopatky
zdvíha lopatku a pri jej fixácii klania hlavu
tendencie ku skracovaniu

Kývač hlavy
záklon a predsun (zväčšuje krčná lordózu) hlavy, otáčanie hlavy
tendencie ku skracovaniu

Sval deltový
sval ako celok fixuje hlavicu ramennej kosti v kĺbovej jamke,
predná časť předpažuje, stredná upažuje (abdukuje), zadné zapažuje
tendencie ochabovať


Sval nadtŕňový
funkcia vonkajšej rotácie paže, začiatok upaženie
tendencie k ochabovaniu

Sval podlopatkový
vnútorná rotácia paže, pripaženie
tendencie ku skracovaniu

Veľký sval oblý
vnútorná rotácia paže, zapaženie
tendencie k ochabovaniu